Ik schreef het al eerder: in die oceaan vol online content, val je op door jouw unieke draai aan je blogs te geven. Een inhoudelijke draai, maar vooral een persoonlijke. Want persoonlijke teksten lezen lekkerder weg, wekken meer vertrouwen bij je lezer en zorgen voor meer conversie. Hoe doe je dat? Dat heb ik eens even voor je op een rij gezet.

Met deze 5 tips stop je meer persoonlijkheid in je teksten:

  1. Schrijf zoals je praat.
    Veel mensen slaan in teksten een veel formelere toon aan dan ze in het echt zouden doen. En dat is soms (heel soms!) nodig, maar over het algemeen is het compleet onnodig. Schrijf zoals je praat, maar dan een beetje beter. Dus zonder stopwoordjes en gehakkel, maar met alledaagse woorden, uitdrukkingen die je vaak gebruikt en in korte en bondige zinnen. Alsof je gewoon een kop koffie zit te drinken met je publiek.
  1. Vertel verhalen!
    Het maakt verschil of je een droge tekst schrijft over het belang van de btw-aangifte of een smeuïg verhaal deelt over die keer dat jij vlak voor je vakantie vergeten was aangifte te doen en met je laptopje op Schiphol nog snel aan de slag moest. Dat tweede blijft hangen, dat eerste minder. Anekdotes maken een tekst persoonlijker, maar wees er wel een beetje voorzichtig mee. Je wilt ook niet klinken als ome Henk die na zijn derde jenevertje weer over vroeger begint.
  1. Bepaal je tone of voice en leg ‘m vast
    Als ondernemer is het belangrijk om een eigen tone of voice te hebben: een manier waarop je tegen je publiek praat. Een scholier benader je anders dan een bankdirecteur. Tegen je kinderen praat je -als het goed is- ook anders dan tegen je collega’s. Bepaal of je je publiek aanspreekt met ‘je’ of ‘u’, of je je bedrijfsnaam gebruikt in teksten of over ik/wij praat, hoe je omgaat met humor, vaktaal, Engelse woorden, et cetera. En nog een tip: leg het vast in een documentje, zodat iedereen die voor je merk schrijft, dezelfde stijl hanteert. 
  1. Wees een mens en gebruik emoties
    Mensen doen het liefst zaken met andere mensen. En mensen hebben emoties. Ze zijn blij, verdrietig, gefrustreerd en maken grapjes. In teksten mag je dus ook best je emoties door laten schemeren, humor gebruiken, je eigen observaties toevoegen of superenthousiast zijn. Niks mis mee. Dat maakt je menselijk. En menselijk is goed. Maar ook hier weer een kanttekening: alles met mate. Je hoeft je niet permanent als cabaretier te gedragen (tenzij je dat bent) en met woedende rants is je publiek over het algemeen ook niet geholpen. 
  1. Schrijf over datgene wat je raakt
    Iedereen heeft onderwerpen waar ‘ie warm van wordt. De thema’s binnen je vakgebied waarover je honderduit kan praten. Dát zijn de onderwerpen waarover je moet bloggen. Want tegen dat aangewakkerde vuurtje kan geen tiplijstje op 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *