Waarom zou je in vredesnaam nog gaan bloggen, terwijl blogs op sterven na dood zijn? Omdat blogs helemaal niet bijna dood zijn! Sterker nog: ze zijn springlevend. En nog sterker: bloggen is populairder dan ooit.

Bloggen ontstond ergens aan het eind van de 20e eeuw, toen mensen online dagboeken bij gingen houden. Dat evolueerde tot een totale bloghype een jaar of acht geleden, toen de Groten in Blogland hun eerste geld begonnen te verdienen als influencers. Toen iedereen en z’n moeder er een paar jaar geleden de vlogcamera bijpakte, werd bloggen al snel dood verklaard, maar guess what: bloggen bleef. En groeide. Volgens OptinMonster, maker van marketingsoftware, werd in 2020 wereldwijd 12% meer geblogd dan in 2015.

En dat is niet zo gek: een blogpost blijft zijn waarde behouden, wordt nog steeds een stuk makkelijker geïndexeerd door zoekmachines dan een vlog en laten we eerlijk zijn: een blogpost schrijven is een stuk minder gedoe dan een vlog opnemen en editten. Bovendien is er nog steeds een hele groep mensen die liever in zijn of haar eigen tempo een blogpost leest dan een video kijkt. Zoals ik. Maar goed, misschien ben ik bevooroordeeld. 

Nog meer redenen nodig om een blog te beginnen als ondernemer? Of gewoon als mens? Ik geef je er nog 3.

  1. Bloggen zet je hersens aan. Je dwingt jezelf over je vakgebied of je hobby na te denken. Hoe verwoord je je visie? Hoe geef je je publiek nieuwe informatie en wat vind je eigenlijk van nieuwe ontwikkelingen? Bovendien ga je na verloop van tijd steeds vaker denken: ‘oeh, daar zit een blogpost in!’ Vet waardevol voor jezelf dus.
  2. Je geeft mensen een zetje richting je diensten en producten. Stel: iemand komt via Google op je blog. Dan is ‘ie toch maar mooi op je website. En daar heb je niet alleen je blog, maar ook de rest van je aanbod. Via een call-to-action of het menu komen ze zo misschien wel bij je diensten uit en dat zou je zomaar eens een nieuwe klant op kunnen leveren.
  3. Je profileert je als expert en dat wekt vertrouwen. Door te bloggen laat je zien dat je verstand hebt van je vakgebied, op de hoogte bent van actuele ontwikkelingen en ergens voor durft te staan. 

Zo. Overtuigd? Een zakelijke blog beginnen is ook anno 2021 (en laten we dan ook 2022 even meepakken) nog steeds een goed idee. En vind je het lastig om er zelf eentje te starten? Volg een workshop bij mij! Of huur me in als je ghostwriter. Niemand komt het te weten 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *